Week 1- Aankomst en eerste indruk van Suriname

7 september 2019 - Nickerie, Suriname

Hallo allemaal!
Zoals jullie weten zijn wij op vrijdag 30 augustus vertrokken naar Suriname. Bepakt en bezakt vertrokken wij na veel knuffels en zoenen met het vliegtuig vanaf Schiphol. De stage waar we al lang naar uit hadden gekeken ging nu echt beginnen. In het vliegtuig voelde we al gelijk de gezelligheid en gastvrijheid van de Surinaamse bevolking. De stewards en stewardessen kwamen een gezellig praatje maken en zorgde ervoor dat het ons aan niets ontbrak. Zo zijn ze zeker wel 8 keer langs geweest om ons drinken aan te bieden. Dit zorgde ervoor dat wij het prima naar ons zin hadden tijdens de vlucht. Ook kregen we hier al gelijk te maken met HET Surinaamse eten namelijk kip!

Eenmaal geland werden wij opgehaald met een busje geregeld door het hotel waar wij de eerste nacht zouden slapen. En in een land vol Surinamers kregen wij de enige Rotterdamse taxichauffeur. Bij het hotel aangekomen was het nog maar 22.00 wat voor ons voelde als 03.00, dus wij zijn gelijk gaan slapen. Veel hebben we niet kunnen slapen. Het was erg warm en we werden 06.00 Nederlandse tijd al weer wakker. In de ochtend hebben we hier heerlijk ontbeten, waarna we een taxi hebben genomen naar Nickerie. Ons thuis voor de komende 5 maanden. In Nickerie hebben we voor Surinaamse begrippen een mooi appartement en gelukkig met airco! De verhuurders van het appartement zijn erg aardig, en namen ons gelijk op de eerste dag al mee naar een feest. Voor dit feest was heel Nickerie uitgelopen inclusief alle kinderen. Zij stonden tot in de vroege uurtjes nog gezellig te dansen. Hierna gingen we naar de Lounge. Dit is in het weekend een gezellig strandtentje (wat niet aan het strand zit, maar wel vlakbij) waar de bevolking op af komt. Dit was erg gezellig, maar wij waren nog behoorlijk moe van de reis en vonden het ook niet erg toen ze besloten naar huis te gaan.

De zondag hebben we rustig aan gedaan en hebben we alleen een rondje in de omgeving gelopen. Maandag werden we verwacht voor de kennismaking in het ziekenhuis. We werden door een hoofdzuster rondgeleid door het hele ziekenhuis. Het ziekenhuis waar wij stage gaan lopen is niet groot dus dit was snel gebeurd. Het is onderverdeeld in allemaal afdelingen zoals de mannenafdeling (waar Rosanne de eerste weken gaat lopen), de vrouwenafdeling, kinderafdeling, kraamkamer en het MCU. We hebben ook gelijk in het lab een kijkje kunnen nemen. Dit is de plek waar Hadassa de komende weken te vinden is. Dinsdag was onze eerste echte stagedag. Woensdag en donderdag (en Hadas ook nog vrijdag) hebben we ook stage gelopen. Vanaf donderdag hebben we een fiets kunnen huren zodat we nu op de fiets naar het ziekenhuis kunnen gaan. In deze eerste week hebben we al heel veel verschillen opgemerkt tussen een Nederlands en een Surinaams ziekenhuis. Het is rustig waardoor er ook voor ons minder te doen is. Het tempo waarin er gewerkt wordt, is ook een stuk langzamer. We hopen dat het nog wel drukker gaat worden, zodat er meer uitdaging is.

Het klimaat in Suriname is wel heel erg wennen. Het is namelijk erg warm. Zo erg dat Hadassa nu snotverkouden is. Ook zijn er erg veel muggen en zijn onze benen nu onherkenbaar. In ons huisje hebben we inmiddels een aantal huisdieren. We hebben een aantal salamanders en honderden muggen. Erg gezellig!

Vrijdagavond zijn we naar de zeedijk geweest. De rivier die door Nickerie stroomt, mondt uit in de zee waar ze een dijk omheen hebben gebouwd. Hier is de natuur erg mooi en schijnt de zonsondergang ook erg mooi te zijn. Hier hebben we een Nederlandse geneeskunde student ontmoet, die ook in het ziekenhuis werkt op de SEH. Na een gezellig gesprek gingen we met z'n drieën  uit eten bij de Lounge.

Vandaag zijn we naar de grote markt geweest. Hier verkopen ze van alles, zoals verse groenten, kleding, ijs en sieraden. Straks hopen we te gaan zwemmen en te kijken of we morgen eventueel naar een kerkdienst zouden kunnen gaan.

Volgende week hopen wij jullie meer te vertellen over de avonturen die we hier meemaken!

1. Jaco:
    7 september 2019
    Wat leuk om te lezen. Ziet er goed uit en hele mooie foto's. Volhouden hoor, die blogs. Ik kijk alweer uit naar de volgende.
  2. Wijna van der voort:
    7 september 2019
    Wat leuk hadassa! Een geweldig avontuur, ik ga je volgen hoor, succes!
  3. Elies:
    7 september 2019
    Leuk das en roos.... geniet van het verhaal. Gaat goed komen daar. 😘😘
  4. Andrea:
    7 september 2019
    Wat leuk dat je ons mee laten lezen en natuurlijk willen we nog veel meer meeleven door jullie verhalen en foto's. Wens jullie nog een tegekke bijzondere tijd.
    Lieve knuffel van Moekke😘😘
  5. Margreet:
    7 september 2019
    Wat tof,zo'n blog met foto's!kunnen we lkkr meegenieten. Die salamanders in huis,jak!! Benieuwd wat komende week jullie brengt,ik lees het graag!
  6. Steven & Marinka:
    7 september 2019
    Wat leuk om dit te lezen! Haha en die huisdieren, bahbah.
    Kijk uit naar de volgende blog, tof om mee op reis te zijn. Veel plezier daar meisjes! ♡
  7. Hanneke:
    8 september 2019
    Leuk om jullie verhalen te lezen, een fijne tijd toegewenst samen.
  8. Jolanda, Hans en Mylène:
    8 september 2019
    Hey meisies, ook wij zijn aangehaakt. Superleuk om zo mee genomen te worden in jullie avontuur, want dat is het. Jullie gaan uitdagingen niet uit de weg met de keuze voor Suriname. We kijken uit naar Blog nr. 2. Take care❤
  9. De Bruintjes:
    9 september 2019