Week 6: sport en nog meer muggen

13 oktober 2019 - Nickerie, Suriname

Op deze heerlijke zaterdagavond in de frisse buitenlucht zijn we er weer met een nieuwe blog.

Vorige week zaterdag hebben we van die frisse avondlucht ook heerlijk  genoten. We hebben weer een bezoekje gebracht aan de zeedijk en daar weer heerlijk genoten van de frisse zeewind en de gezelligheid. Ook hebben we genoten van heerlijke chicken bites en knoflookbrood bij de lounge. Daarna zijn we zorgeloos gaan slapen, niet wetende wat ons de volgende dag te wachten stond.

Stelt u zich voor: 35 graden en dan geen airco of stromend water hebben. Dit was hoe zondag verliep. Vanaf 8 uur in de ochtend was in de gehele regio Nickerie de stroom uit. Dit had te maken met vernieuwing van machines bij de stroommaatschappij. Een dag zonder stroom lijkt niet heel erg maar zodra het zo warm is en je nergens verkoeling kan vinden is het toch wat zwaarder. De planning was dat de stroom het rond 16:00 weer zou doen dus tot 16:15 hadden we daar hoop op. We waren toen even vergeten dat we in Suriname zaten en dat hier alles wat anders verloopt. Het was dan ook een hele tegenvaller toen we om 18:00 nog steeds zonder stroom zaten. We hadden de hoop op koken toen opgegeven en zijn maar broodjes gaan eten. Rond 18:30 kwam de stroom weer terug, alleen de Wifi wilde nog niet echt. Het enige wat wel leuk aan die dag was, was dat we nieuwe buren hebben gekregen. Deze buren zijn twee Nederlandse stagiaires die erg gezellig zijn en de hele maand blijven. Hier hebben we de rest van de avond gezellig mee gekletst.

Maandag begon de stage week weer. Voor Roos is dit de laatste week op de mannenafdeling geweest. Ze kijkt wel uit naar de volgende afdeling maar gaat de collega’s op de mannenafdeling wel missen. Hadas stond deze week op de serologie, dit houden testen is als hepatitis B en C en HIV. Na stage was het erg warm maar tot onze verbazing deed de Wifi het weer goed. Hier waren we erg blij mee alleen konden we er niet heel erg lang van genieten want we moeste weer naar trainer Dan voor de tennisles. Toen we daar aankwamen bleken we de enige twee van onze tennisgroep te zijn die waren komen opdagen dus kregen we prive training. Bij hadas moest er nog wat aan de timing gewerkt worden en Roos moet op haar knie letten. Die moet namelijk gestrekt zijn en niet gebogen. We zijn er achter gekomen dan trainer Dan zijn catchfrase “I love it” is want die zin horen we gemiddeld 10x per training. Op de terugweg hebben we Roti gehaald bij onze favoriete tent en die hebben we thuis lekker opgegeten.

Op dinsdag ochtend zijn we weer naar stage geweest. Bij Hadas waren er weinig laboranten aanwezig waardoor de dag (voor Surinaamse begrippen) heel druk was. In de avonduren werden we opgehaald door Lalita om iets te gaan doen wat wel buiten onze comfort zone is. We zijn namelijk naar de Zumba geweest. Omdat we nieuw waren moesten we voorin gaan staan zodat wij de lerares goed konden zien maar de denken dat de vrouwen onze dans kunsten gewoon goed wilde bewonderen. Wederom zijn we er achter gekomen dat Nederlanders minder losjes in de heupen zijn en moesten we erg vaak om onszelf lachen.

De planning voor woensdag ochtend was weer gewoon om naar stage te gaan maar Hadas werd wakker met best erge hoofdpijn. Roos is gewoon naar stage gegaan maar Hadas is toen lekker thuis gebleven. Na veel slapen en bijkomen ging het in de middag al weer beter dus toen zijn we gewoon naar de tennis gegaan. Hier kwamen we door een foutje een uur te vroeg aan dus hebben we een uur langer getennist. Na de tennis zijn we bij de Nederlandse arts assistenten gaan eten. Hier hebben we een heerlijke maaltijd van kouseband, aardappels en zelf geslachte kip op. Dit was erg gezellig en we hebben afgesproken om de volgende keer bij ons thuis te doen.

Donderdag waren we vrij omdat de president van Suriname, Desi Bouterse, jarig was. Dit word in Suriname niet hetzelfde gevierd als koningsdag in Nederland. Er was namelijk helemaal niks speciaals te doen. We zijn daarom maar even naar de markt geweest waar we Carla hebben leren kennen. Carla is een mevrouw op leeftijd die erg van Nederlanders houd. Ze heeft ons heerlijk fruit laten proeven, waar we ook van mee hebben genomen naar huis. We gaan kijken of we bij haar, samen met de andere Nederlandse stagairs, op kookles kunnen gaan. Daarna zijn we even lekker afgekoeld in het zwembad en zijn we uiteten geweest.

Op vrijdag waren we ook vrij. Dit was weer heerlijk genieten en hebben we overdag aan school gezeten en rustig aan gedaan. Rond half 6 zijn we gaan slagballen met het team van het ziekenhuis. Toen we hierna weer naar huis gingen fietsen werden we bijna opgegeten door de muggen. Door recentelijke regenval zijn er voor ons gevoel miljoenen muggen bij gekomen en we zijn helemaal lek geprikt. Toen we eindelijk weer naar buiten durfde hebben we onder het genot van een drankje veel gekletst en gelachen. Er is in die avond ook nog een kokosnoot geslacht op een nog niet zo professionele manier. Deze kokosnoot was omdat we hem zelf hadden geslacht extra lekker als we Roos moeten geloven. Hadas houd namelijk helemaal niet van kokos.

Vandaag hebben we weer even contact opgenomen met het thuisfront. Nu gaan we genieten van de avond en al het lekkers wat we in huis hebben, wat vooral bier en papaja is.

Ps. vorige week zijn we vergeten foto's te plaatsen dus die zetten we er vandaag bij

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl